دستگاه سی ان سی

دستگاه cnc

تفاوت دستگاه سی ان سی لیزر با دستگاه سی ان سی فرز

در بسیاری از موارد دیده شده است که افراد در تشخیص دادن تفاوت های دستگاه حک و برش لیزری با دستگاه سی ان سی های فرز دچار مشکل می شوند و دلیل آن وجه اشتراک هر دو دستگاه در توانایی حک و برش می باشد. در این بخش سی ان سی زهیری  جهت شفاف سازی و درک بهتر تفاوت این دو دستگاه به چهار مورد کلی به همراه جزئیات اشاره می کند:

 

1- تفاوت در نوع عملکرد CNC فرز و CNC لیزر:

همانطور که میدانیم هر دو دستگاه سی ان سی لیزر و دستگاه فرز سی ان سی می توانند برای مقاصد حک و برش مورد استفاده قرار بگیرند، در زیر به تفاوت های عملکرد این دو اشاره می کنیم:

 

1-1- توانایی حک:

1-1A حک دو بعدی یا سه بعدی:

حک توسط دستگاه فرز سی ان سی در سه بعد x، y و z انجام می شود و حک در دستگاه سی ان سی لیزر در دو بعد xوy . که نتیجه آن حک در سطح کار می باشد.

1-1Bسرعت و دقت در زمان حک:

دستگاه سی ان سی لیزر سرعت حک بیشتری نسبت به دستگاه فرز سی ان سی دارد. اما دقت حک در دستگاه فرز سی ان سی بالاتر از دستگاه سی ان سی لیزر است . همانطور که می بینید این دو ماشین از نظر عملکرد متفاوتند و در واقع مقایسه و در مقابل هم قرار دادن فاکتورهای سرعت و دقت در این دو دستگاه کارایی آنچنانی ندارد.

1-2 توانایی برش:

هر دو دستگاه فرز سی ان سی و دستگاه سی ان سی لیزر توانایی برش را دارا می باشند و تفاوت آنها در دقت و سرعت برش می باشد.

1-2A سرعت برش:

سرعت برش دستگاه سی ان سی لیزر بسیار بالاتر از دستگاه فرز سی ان سی می باشد. دستگاه سی ان سی لیزر توان برش 30 متر در دقیقه را دارد اما دستگاه فرز سی ان سی در حدود 6 متر در دقیقه را برش می زند و از این حیث دستگاه سی ان سی لیزر با اختلاف زیادی بالاتر از دستگاه فرز سی ان سی قرار می گیرد.

1-2B دقت برش:

دقت برش در دستگاه سی ان سی لیزر بسیار بالاتر از دستگاه فرز سی ان سی می باشد، دستگاه سی ان سی لیزر به شما امکان برش با دقت یک صدم میلیمتر (0/01mm) و دستگاه فرز سی ان سی امکان برش با دقت یک تا پنج دهم میلیمتر( 0/1mmتا0/5mm ) را می دهد، شما می بایست متناسب با نوع نیازتان در امر برش یکی از دو دستگاه فوق را انتخاب کنید.

منبع: نورآفرین

2- تفاوت در نوع مواد قابل حک و برش :

-2A غیر فلزات:

هر دو دستگاه فرز سی ان سی و سی ان سی لیزر توانایی حک و برش مواد غیر فلزی را دارند و شما با توجه به نیازتان با در نظر گرفتن فاکتورهای سرعت و دقت یکی از دو دستگاه سی ان سی لیزر و دستگاه فرز سی ان سی را انتخاب می کنید.

2B- فلزات نرم رنگ شده (دارای پوشش)

دستگاه سی ان سی لیزر و دستگاه فرز سی ان سی هر دو توانایی حک بر روی این فلزات را دارند که از جمله این فلزات می توان آلومینیوم، برنج، آهن و … را نام برد. اما در مورد برش این مواد، دستگاه سی ان سی لیزر فاقد توانایی می باشد و در عوض دستگاه فرز سی ان سی به خوبی پاسخگوی این نیاز شما می باشد.

2C- فلزات نرم بدون پوشش و رنگ:

دستگاه فرز سی ان سی توانایی حک و برش بر روی فلزات نرم بدون پوشش و رنگ را دارد، اما دستگاه سی ان سی لیزر توان حک یا برش بر روی این مواد را ندارد.

3- تفاوت در شیوه عملکرد دستگاه سی ان سی لیزر و دستگاه فرز سی ان سی بر روی قطعه کار

دستگاه فرز سی ان سی و دستگاه سی ان سی لیزر از نظر نحوه ارتباط ابزار برش و حک با قطعه ی کار تفاوت دارند.

3A- حک و برش مکانیکی یا حک و برش بدون تماس :

دستگاه فرز سی ان سی برش و حک را به صورت فیزیکی و مکانیکی انجام می دهد و بدان معنا که ابزار برش باید سطح کار را لمس کند و به واسطه گردش ابزار عمل حک و برش صورت پذیرد. اما دستگاه سی ان سی لیزر نیازی به لمس سطح کار جهت حک یا برش ندارد و بر مبنای قدرت خروجی پرتو لیزر فاصله کانونی تا سطح کار تعریف می شود.

3B – نصب و محکم سازی قطعه کار یا قرار دادن آن در میز کار بدون نصب:

همانطور که گفته شد دستگاه فرز سی ان سی جهت حک و برش ابزار برش را با سطح کار درگیر می کند و متعاقب آن گردش ابزار باعث ایجاد تنش در قطعه کار می شود که باعث به حرکت در آمدن آن می شود، بنابراین در دستگاه فرز سی ان سی ثابت کردن قطعه کار بر روی میز با پمپ مکش با فیکسچر و بست ضروری است. اما در مورد دستگاه سی ان سی لیزر به دلیل عدم تماس عامل حک یا برش با قطعه کار، نیازی به این امر نیست.

4- تفاوت در عمر دستگاه سی ان سی لیزر و دستگاه فرز سی ان سی

تیوب لیرز در دستگاه سی ان سی لیزر یکی از اصلی ترین قطعات می باشد. تیوب لیزر نیروی لازم جهت حک و برش را با ایجاد برق لیزر تامین می کند و پس از مدت مشخصی باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد و قیمت نسبتا بالایی دارد، اما دستگاه فرز سی ان سی به مانند دستگاه سی ان سی لیزر نیازمند صرف هزینه زیاد برای تعویض عامل حک یا برش ندارد و تیغ ها و مته ها متناسب با نوع موادی که حک و برش بر رویش انجام می پذیرد دچار فرسایش می شوند و با هزینه اندکی قابل تعویض هستند.

سی ان سی زهیری  تولید کننده انواع دستگاه های CNC

09376836870مهندس زهیری

طراحی و اجرا : گروه آوا طرح 09126872836

10 فروردين 1403
10 فروردين 1403
10 فروردين 1403