مدل سازی و جبران خطاهای حجمی برای ابزار و ماشین آلات پنج محور
در این مقاله، یک مدلسازی سیستماتیک، اندازه گیری و جبران خطاهای هندسی وابسته به موقعیت و مستقل از موقعیت از ماشینهای CNC پنج محوری نشان داده شده است. وقتی خطای اندازه گیری شده از ۲ محرک چرخشی ( یعنی با یک ballbar)؛ به ۱۲ خطای هندسی وابسته به موقعیت و ۸ خطای هندسی مستقل از موقعیت جداسازی شدند، انها میتوانند با ۲۱ خطای هندسی ناشی از محورهای انتقالی، به طور مستقیم با کمک تداخل سنج لیزری اندازهگیری شوند.
۴۱ خطای هندسی جدا شده، بر روی پیچهای خطا نگاشته شدند، که نه تنها محاسبه خطای حجمی ماشین ، در هر موقعیتی را اسان میکند، بلکه با بکار بردن مدل سینماتیکی ماشین پنج محوری، جبران انها را در CNC آسان میکند. CNCهای جاری تجاری، که امکان جبران خطا در هر موقعیت مجزا (گسسته) را با استفاده از جداول مرجع فراهم میکنند، میتوانند استراتژی پیشنهادی برای پیش بینی خطاهای هندسی ماشین را در هر موقعیتی، در امتداد مسیر ابزار، یکپارچه کنند و میتوانند خطاها را در زمان واقعی جبران نمایند. مفهوم پیشنهادی، در روی یک سیستم CNC مجازی پنج محوری باز؛ که به صورت درونی (سرخود)ساخته شده است، نشان داده شده است.
Modeling and compensation of volumetric errors for five-axis machine tools
سال انتشار ۲۰۱۶
تعداد صفحات مقاله انگلیسی ۱۴ صفحه با فرمت pdf
رشته های مرتبط با این مقاله مهندسی مکانیک
گرایش های مرتبط با این مقاله ساخت و تولید، مهندسی کنترل و ابزار دقیق
مجله مجله بین المللی ماشین آلات و تولید
دانشگاه دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه جیائو تانگ، شانگهای، چین
کلمات کلیدی ماشین آلات پنج محور ، خطا های حجمی، اندازه گیری خطا، جبران خطا، تئوری پیچ
شناسه شاپا یا ISSN ISSN ۰۸۹۰-۶۹۵۵
رفرنس دارد
لینک مقاله در سایت مرجع لینک این مقاله در نشریه Elsevier
نشریه الزویر Untitled
چکیده
۱٫ مقدمه
۲٫ مدل سینماتیکی ماشین ابزار پنج محوری
۳٫ مدلسازی خطاهای حجمی
۳٫۱٫ پیچهای خطا (ξe)
2.3. مدلسازی خطاهای حجمی با پیچهای خطا
۳٫۳٫ خطاهای مربعی بودن از محورهای انتقالی
۳٫۴٫ مدلسازی از ۸ PIGEs محورهای چرخشی
۴٫ شناسایی خطاهای هندسی و اندازه گیری
۴٫۱٫ الگوهای اندازه گیری برای PIGEs و PDGEs از محورهای چرخشی
۴٫۲٫ روش جداسازی PIGEs و PDGEs
4.3. نتایج تجربی
۵٫ جبران خطاهای حجمی
۵٫۱٫ نگاشت خطاهای هندسی از MCS به PCS
5.2. سینماتیک معکوس برای محورهای انتقالی و چرخشی
۶٫ شبیه سازی و نتایج تجربی
۷٫ جمع بندی
تقدیر و تشکر